Chinese Kalligrafie– een korte inleiding

Chinese karakters als pictogrammen zijn niet alleen tekens voor het schrift, zij zijn geabstraheerde tekeningen.

Chinese kalligrafie als uitdrukkingsvorm had zijn wortels in de late steentijd en de bronstijd  (Yin dynastie 1600 – 1100 voor Christus respectievelijk  Zhou Dynastie  1100- 221 voor Christus). Toen werden de eerste karakters op orakel beenderen en schilden van schildpadden gekrast. ( zie mijn boek: “Terug naar de Oorsprong”). Daarna, tijdens de Qin dynastie, werden de verschillende schriftsoorten bijeengebracht en gestabiliseerd.

De ontdekking van penselen en papier in de eerste eeuw na Christus maakte verschillende vormen van lijnenspel mogelijk en opende de weg voor de verschillende stijlen van de schoonschrijfkunst. Er zijn in Chinese kalligrafie vijf schrijfstijlen ontwikkeld, die door de eeuwen heen verder zijn verfijnd of soms zijn vereenvoudigd. De 狂草( Kong Cho : Wild Cursive Style) die ik beoefen kwam in de Tang dynastie ( 618-907 na Christus) tot bloei.

Het persoonlijke ritme, de kracht in het gebruik van het penseel, de levendigheid waaronder de inkt is aangebracht op het papier, de compositie en de ruimte van het karakter bepalen de artistieke waarde van deze kalligrafie.

 Zoals in de Abstract Kunst staat in deze stijl de persoonlijke emotie, en de stemming van de schrijver centraal, de kijker kan de passie van de schrijver ervaren.

 

Chinese Kalligrafie – een korte inleiding

 Chinese karakters als pictogrammen zijn niet alleen tekens voor het schrift, zij zijn geabstraheerde tekeningen: maan is月 (sikkel),  paard is 馬, ( vier poten een staart en manen), vis is 魚  (graten), etc…

Chinese kalligrafie als uitdrukkingsvorm had zijn wortels in de late steentijd en de bronstijd  (Yin dynastie 1600 – 1100 voor Christus respectievelijk  Zhou Dynastie  1100- 221 voor Christus). Toen werden de eerste karakters op orakel beenderen en schilden van schildpadden gekrast. Daarna, tijdens de Qin dynastie, werden de verschillende schriftsoorten bijeengebracht en gestabiliseerd.

 De ontdekking van penselen en papier in de eerste eeuw na Christus maakte verschillende vormen van lijnenspel mogelijk en opende de weg voor de verschillende stijlen van de schoonschrijfkunst. Er zijn in Chinese kalligrafie vijf schrijfstijlen ontwikkeld, die door de eeuwen heen verder zijn verfijnd of soms zijn vereenvoudigd. De Chao Shu (  Vrije lopende Stijl) die ik beoefen kwam in de Tang dynastie ( 618-907 na Christus) tot bloei.

Het persoonlijke ritme, de kracht in het gebruik van het penseel, de levendigheid waaronder de inkt is aangebracht op het papier, de compositie en de ruimte van het karakter bepalen de artistieke waarde van deze kalligrafie.

 Zoals in de Abstract Kunst staat in deze stijl de persoonlijke emotie, en de stemming van de schrijver centraal, de kijker kan de passie van de schrijver ervaren.

 Chinese kalligrafie wordt tot op de dag van vandaag in Azië beschouwd als een van de hoogste kunstvormen, naast de poëzie en schilderkunst.