Eindeloos Ritme   ( 1 en 2 juni 2013, NDSM werf Amsterdam)       

Duizend meter Chinese kalligrafie in Wild Cursive Style. Duizend meter muziek spelen met lijnen en punten. Duizend meter op één lint.

  In mei 2012 ben ik met familie naar Yangshuo ( China) geweest. Het ritme en muziek van de bergen, wateren en rijst-terras klinken  nog in mijn hoofd. Ik pakte mijn penseel en begon te schrijven, de lijnen stroomden  eruit,  het leek wel  zingen en dansen, het was heerlijk!
              Na ruim twee maanden was een 150 meter lange werk geboren. wij hebben haar op een hek in de Hilversumse Heide opgehangen met behulp van buren  en familie . ( see home page) en 10 maanden later is deze duizend meter werk voltooied.

Chinese karakters zijn pictogrammen, die zijn ontstaan uit gestileerde beelden. De Wild Cursive Style waarin ik hier schrijf is een verdere abstractie van deze karakters. Ze zijn in deze stijl zo getransformeerd dat men hierdoor veel karakters in één enkele lijn met veel wendingen op een snelle wijze kan schrijven, maar waarbij het fundament van ieder karakter als beeld behouden blijft.

Dit duizend meter papieren lint bevat hoofdzakelijk klassieke gedichten uit de Tang dynastie  (7e tot 10e eeuw), een aantal uit de Song dynastie (11e eeuw) en een aantal uit de Chinese oudheid (ongeveer 500 voor Christus). Omdat ik vroeger op de lagere school in Hong Kong verplicht oude gedichten moest te kunnen opzeggen, zitten veel van deze gedichten nog altijd diep in mijn geheugen. Zij vormen nu een rijke bron van lijnen en punten. Zonder erbij na te te hoeven denken, stromen deze gedichten vanzelf uit mijn handen op het papier. Deze gedichten vormen de basis van het boek “50 klassieke Chinese gedichten”, verkrijgbaar tijdens de expositie. 

Verder heb ik een aantal van mijn favorite Nederlandse gedichten in het Chinees vertaald en uit mijn hoofd geleerd. Als experiment heb ik daarnaast een aantal Cantonese popliederen,James Bond’s ”Sky fall” en “Duck tales” van Disney opgenomen en vertaald.

Dit project is in samenwerking met NDSM Tree House en NDSM Open, en is mogelijk gemaakt door de steun van Amsterdams Fonds voor de Kunst en Voordekunst.

Reportage op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=EGx5_irwMsk

 

Juni 2013

 

Nieuwe experiment in 2015

https://www.youtube.com/watch?v=fN4zYX7o6hQ

無盡的節奏

去年五月份和家人到過桂林。回荷蘭後,腦海仍響著從陽塑山水和龍脊梯田感染到的廣闊空間和無盡的節奏,我提起毛筆開始書寫,缐條自然流出,如唱歌,似跳舞,快樂極了。 兩個月後,150米長的作品出生了。在鄰居和家人協助下,將作品掛在荷蘭自然保護區內的一條欄杆上,作出第一次裝置藝術展覽.

題目:叢林墨舞-150米狂草展出  日期: 8-8-2012  地點: 荷蘭自然保護區Zuiderheide Hilversum段     材料:水墨, 5卷紙,每卷30 米 x 45 釐米

Youtube 記綠:

http://www.youtube.com/watch?v=1CXRc4xXKOw&feature=youtube_gdata

 

數月後,得到Amsterdam NDSM-Tree House (阿姆斯特丹實驗藝術組織)及( NDSM Open( NDSM藝術城開放節) 接納,並獲阿姆斯特丹藝術基金籌款及支助,於二0一三年六月一,二日於荷蘭阿姆斯特丹舊船廠Amsterdam NDSM werf內展出一千米長的狂草,包括四次現場行為藝術表演;在一百六十平方米的地面上書寫大字 (整個展覽佔地約七千八百平方米)。

一千米的狂草,用了半年時間完成,內容除了書寫五十首中國古典詩歌外(包括古詩,唐詩,宋詞等),還有翻譯成中文的荷蘭詩歌,香港流行曲,占士邦和唐老鴨歌曲,將傳統和現代結合。

現場行為藝術表演時,個人溶在作品之中,變得微不足道,極度自由,在作品中享受著空間和節奏給與的流動,其樂無窮!展覽結束前兩小時,曾邀請觀眾參與行為創作,將作品改觀,造出多個立體作品;成人做出兩座大型竹燈籠,情侶用紙條把自己扎在一起,小朋友在碎片堆中跳躍,大學生放飛機吹紙堆,如此種種,都曾經在這曠寬的空間內出現過、、、、、當一切回復平靜後,又是返回創作的時候,每天書寫著無聲的音樂,享受抽象線條帶動的無盡變化。

請看Youtube短片:

http://www.youtube.com/watch?v=6JtiJmYaJUM

示範:

https://www.youtube.com/watch?v=fN4zYX7o6hQ